انیمیشنسازی درحال حاضر کلهم تعطیل است/ فقط یقیه بقیه را نگیریم؛ عیب از تنبلی و بیتعصبی خودمان هم هست
تاریخ انتشار: ۲۳ مهر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۶۳۳۳۰۴
یک انیمیشنساز گفت: برای مراکز و آنهایی که باید از تولیدات هنری حمایت کنند، انیمیشن مثل کالای لوکسی میماند که در اولویت آخرشان قرار دارد. البته باید قبول کنیم که همه صرفا میخواهیم تقصیرها را به گردن هم بیندازند پس خودمان نیز در این وضعیت مقصریم.
به گزارش خبرنگار حوزه سینمایی گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری آنا، جامعه هنری و عرصه فیلم و سریالسازی مثل عمده بخشهای کشور متأثر از شیوع کرونا روزهای چندان دلچسبی را سپری نمیکند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
بهرام عظیمی که چهره شناخته شدهای در انیمیشنسازی کشور است در گفتگو با خبرنگار آنا درباره وضعیت تولیدات انیمیشن و مشکلات بر سر این چنین آثاری اعتقاد داشت: برعکس بسیاری از محصولات فرهنگی مثل فیلم و سریالها که این روزها در شبکه نمایش خانگی ادامه حیات میدهند اما به نظرم انیمیشن کلا تعطیل است.
انیمیشن را کالای لوکیس میدانند
وی افزود: نه اینکه بحث فقط بر سر مشکلات مالی و بودجهای باشد نه! انگیزهای هم برای این نوع آثار انگار وجود ندارد. برای آنهایی که باید از این جنس تولیدات حمایت کنند انیمیشن مثل کالای لوکسی میماند که در اولویت آخرشان قرار دارد.
سازنده انیمیشن سینمایی «تهران 14500» تأکید داشت: به نظرم هیججای دنیا بدتر از کشورما، در مقوله حمایت از محصولات فرهنگی و هنری مثل همین حوزه انیمیشن وجود ندارد. سالهای گذشته ما هر دو سه سال یکبار، لاقل شاهد ساخت یک انیمیشن سینمایی بودیم اما هماکنون خبری از این محصولات نیست و کارها به کلی تعطیل است.
نه اینکه بحث فقط بر سر مشکلات مالی و بودجهای باشد نه! انگیزهای هم برای این نوع آثار انگار وجود ندارد. برای آنهایی که باید از این جنس تولیدات حمایت کنند انیمیشن مثل کالای لوکسی میماند که در اولویت آخرشان قرار دارد.
عظیمی در عین حال اعتقاد داشت: ساخت انیمیشن برخلاف سریال و یا فیلم پروسهای زمانبر است و همین بازه طولانی مشکلساز میشود. وقتی مدیریت ما ثبات ندارد، خب هرکسی هم بر سر فرهنگ و هنر مینشیند، سعی دارد سراغ برنامهها و آثاری برود که زودبازده باشد تا در دوره مدیریت خودش نتیجه بدهد.
کسی که برای فرهنگ هزینه میکند، متأسفانه عجول است
وی ادامه داد: برای همین هر مدیری به دنبال راهاندازی فلان مراسم یا جشنوارهها و این چنین اقداماتی است و نه پشتیبانی از فیلم یا انیمیشن باکیفیتی که ممکن است دو سال برای ساختش زمان لازم باشد. بنابراین دل به چنین کارهایی هم نخواهند داد. کسی که در حوزه فرهنگ هزینه میکند متأسفانه عجول و دنبال این است که سریعا به نتیجه برسد.
به گفته کارگردان انیمیشن «ماسوله»؛ سالهای پیش با همین انیمیشن سراغ فرهنگسازی میرفتند و کاربرد و تأثیرگذاری جدی خودش را داشت اما با این کماهمیتیها خاصیتش را از دست داده و مراکز مرتبط سراغی از آن نمیگیرند. در دوران کرونا هم انیمیشنسازی گویا در اولویت نیست.
این کاریکاتوریست همچنین بر افزایش هزینههای تولیدات اشاره کرد و گفت: انیمیشنی که یک سال پیش و قبل از کرونا اگر مثلا یک میلیارد تومان هزینه دربرداشت، همان را در این روزها باید با حداقل چهار برابر هزینهکرد به سرانجام رساند.
برخی مواقع دوستان انیمیشنساز به قول معروف دل به کار نمیدهند و میخواهند عملکرد ضعیف خودشان را با بهانهجویی رفع کنند. پس کوتاهیها در بیرمقی این حوزه به بیخیالی، تنبلی و بیتعصبی خود ما هم برمیگردد.
چوب عملکرد غلط خودمان را هم میخوریم
بهرام عظیمی در عینحال ایراد را صرفا متوجه نهادهای مربوطه و حمایتی ندانست و اضافه کرد: من معتقدم برخی مراکز مثل مرکز گسترش و تعدادی از نهادهای دیگر، بنابر وظیفهشان درست نیز عمل میکنند ولی امثال من یا دیگر دوستان، چوب عملکرد غلط خودمان را هم میخوریم.
سازنده انیمیشنهای محبوبی مثل «سیا ساکتی» و «آقای ایمنی» گفت: برخی مواقع دوستان انیمیشنساز به قول معروف دل به کار نمیدهند و میخواهند عملکرد ضعیف خودشان را با بهانهجویی رفع کنند. پس کوتاهیها در بیرمقی این حوزه به بیخیالی، تنبلی و بیتعصبی خود ما هم برمیگردد.
وی ضمن انتقاد از عملکرد دولت افزود: گاه انیمیشنسازان همزمان از جاهای مختلفی سفارش کار میگیرند اما نمیتوانند درست، به موقع و باکیفیت آنها را به سرانجام برسانند چون تمرکز بر کارها ندارند. اینگونه نیز پرمدعا دنبال بهانه میگیرند که تقصیر و ضعف کیفی آثارشان را به بقیه حواله دهند.
عظیمی تأکید کرد: پس اگر جایی به ما احترام نگذارد و به اصطلاح تحویل نگیرد به خاطر کمکاریها نیز هست. وقتی محصول خوبی خروجی ندهیم، رغبتی برای آنان نمیماند که دوباره به ما اعتماد کنند. بنابراین هردو طرف قضیه قصور میکتند. متأسفانه هیچ یک تقصیرات را نمیپذیریم و فقط میخواهیم مشکلات را گردن هم بیندازیم.
انتهای پیام /4143
منبع: آنا
کلیدواژه: سینمای ایران انیمیشن کرونا بهرام عظیمی انیمیشن سازی مراکز هنری انیمیشن ساز
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت ana.press دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «آنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۶۳۳۳۰۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
«باگ» در جایزه آکادمی دانشجویی اسکار/ پدری که از حشره میترسد
به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی، علی معصومی درباره حضور «باگ» در بخش مسابقه آکادمی دانشجویی اسکار بیان کرد: بعد از حضور در سیزدهمین جشنواره بینالمللی پویانمایی تهران که در اسفند ماه سال ۱۴۰۲ برگزار شد، برای حضور در جایزه آکادمی دانشجویی اسکار اقدام کردیم و خدا را شکر «باگ» به بخش مسابقه راه پیدا کرد.
کارگردان «باگ» درباره این مسابقه توضیح داد: جایزه آکادمی دانشجویی اسکار سه مرحله دارد؛ مرحله ابتدایی بخش مسابقه است که ما در این بخش حاضر هستیم. اواسط ماه جولای (تیر) آثار برگزیده اعلام میشوند و به بخش نیمه نهایی میروند و در نهایت آثاری به بخش نهایی این جشنواره راه پیدا میکنند.
این کارگردان درباره موضوع «باگ» گفت: این انیمیشن درباره تاثیر والدین روی فرزندان خود آن هم در سن پایین است. تاثیری که روی بچهها تا سنین بالا میماند. نکته بسیار مهم این است که اگر در خانواده کسی دچار ترس و واکنش لحظهای میشود، باید ترس را کنترل کند، این حس، تاثیر مخربی روی بچهها میگذارد.
معصومی با اشاره به این که انیمیشن ۶ دقیقه است، ادامه داد: داستان انیمیشن «باگ» درباره خانوادهای است که در کلبهای در جنگل ساکن میشوند و پدر خانواده که از حشرات میترسد، به خاطر حشرهای که وارد خانه میشود، وحشت خود را بروز میدهد و این اتفاق سبب میشود دختر بچه آنها از فضای واقعی بیرون برود.
وی درباره تکنیک انیمیشن «باگ» مطرح کرد: «باگ» با تکنیک مالتی پلن کمرا یا دوربین عمقنما ساخته شده است و تمام صحنهها بر ۳ تا ۶ شیشه زیر دوربین انیمیت شده به صورتی که لایههای هر پلان روی شیشههای مختلف قرار گرفته و فریم بای فریم ثبت فریم شده است.
علی معصومی در پایان درباره دلیل تغییر نام این انیمیشن گفت: ابتدا اسم فیلمنامه «انعکاس» بود، بعد به این نتیجه رسیدیم که عنوانی است که زیاد مورد استفاده قرار گرفته و از جهت دیگر جریان فیلم را تا حد زیادی فاش میکند. به همین دلیل سراغ «باگ» رفتیم. این اسم را به این دلیل انتخاب کردیم که هم در فارسی (مشکل) و هم در انگلیسی (حشره) معنی می دهد و در برخی از محلههای مختلف به باغ و محل سرسبز اطلاق میشود که به محل فیلم ما میخورد.
کد خبر 6100209 سید امیر شایان حقیقی